Ondanks enkele aanwijzingen dat het nemen van visolie pillen tijdens de zwangerschap kan de kinderen helpen bij ontwikkeling van de hersenen, een nieuwe studie suggereert dat de supplementen geen verschil in de maatregelen van het verstand te maken als de kinderen zes jaar oud.
De bevindingen ondersteunen de resultaten van een eerdere Noors onderzoek dat ook vonden geen verschillen in IQ tussen de zeven-jarigen van wie de moeder wel of niet visolie-supplementen tijdens de zwangerschap en borstvoeding te nemen.
In het huidige experiment, onderzoekers aanstaande moeders vroeg in de tweede helft van hun zwangerschap tot visolie, visolie plus een supplement foliumzuur, foliumzuur alleen of een placebo te nemen.
Bijna zeven jaar later, het team, geleid door dr. Cristina Campoy aan de Universiteit van Granada in Spanje, intelligentie testen gaven aan 154 kinderen uit deze groep.
De kinderen uitgevoerd op dezelfde op de tests, ongeacht wat voor soort pil hun moeders had genomen tijdens de zwangerschap.
De resultaten, gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition, betekenen niet dat vetzuren zoals docosahexaeenzuur (DHA) niet belangrijk zijn.
In feite, vonden de onderzoekers dat de kinderen van vrouwen die hoge niveaus van DHA hadden in hun rode bloedcellen rond de tijd dat ze bevallen scoorden boven het gemiddelde over de intelligentie testen op de leeftijd van zes jaar.
Deze moeders waren echter niet per se gegeven visoliesupplementen. Integendeel, het resultaat kan moeders inname van DHA uit verschillende bronnen over een langere periode van tijd weer te geven, en zou betekenen dat op lange termijn inname van vetzuren "is gunstiger dan het ontvangen van suppletie alleen tijdens de zwangerschap," de auteurs schreven in hun studie.
Recente studie in Australiƫ vond ook dat DHA supplementen niet de visuele ontwikkeling van baby's te helpen.
Echter, de auteurs niet het meten van de voeding van de kinderen, iets dat zou kunnen hebben invloed op de resultaten.
Het kan zijn dat subtiele gunstige effecten van (prenatale visolie) suppletie worden overschaduwd door andere factoren (genetica, sociale stimulatie, voeding etc), maar ze is niet helemaal te geven op het idee dat het nemen van visolie zou heilzaam zijn.
Ze zei: "Als een vriend zou vragen mij of ze moeten nemen supplementen of niet, ik zou suppletie aanraden, maar benadrukken dat we nog steeds geen wetenschappelijk bewijs dat zij de kinderbijslag hebben."
Sunday, October 2, 2011
Visolie pillen niet verbeteren Intellect van de kinderen
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment